4 מסלולים בדרכו של מייסד חברת החשמל

במלאת 70 למותו של אברהם רוטנברג מוצע לבקר באתרים ההיסטוריים של החברה
|
הדפס
|
שמור

פנחס רוטנברג, מייסדה ומנהלה הראשון של חברת החשמל, הקים את חברת החשמל בשנת 1923. בחודד ינואר 2012 מלאו 70 שנה לפטירתו של "הזקן מנהריים", אשר ראה במפעל החשמל תנאי הכרחי לפיתוחה של הארץ ולשגשוגה. מיכל גיל לביאנט, ממחלקת קשרי ציבור בחברת החשמל, מציעה מסלולי טיול בדרכו, המספרים את סיפור פועלו.

מסלול עמק הירדן
במיצג "חוויית נהריים" שבגשר הישנה, ניתן להתרשם מתפאורת העבר בה ייצר מפעל החשמל בנהריים חשמל ממי הנהרות. באתר, המשקף את חיי תושבי נהרים-תל אור, בו התגוררו עובדי המפעל, נמצא גם המייצג הדינמי הממחיש את פעולות הסכרים, זרימת המים והפעלת הטורבינות מחוללות הזרם. אתר התחנה ההיסטורי שוכן מעברו המזרחי של נהר הירדן, והגישה אליו כיום בלתי אפשרית, אך ממרחק ניתן עדייו להבחין בשרידי המבנה ששימש השראה למיזם.


באתר ניתן להתרשם גם מהקטר H7, שהיה שותף לבניית תחנת-הכוח, ובשנת 1992 אותר במקרה, כגרוטאה בשטח ההפקר בין מדינת ישראל לבין ממלכת ירדן. עם חתימת הסכם השלום חולץ הקטר, הובא לארץ, שופץ והוצב באתר גשר הישנה. האתר משחזר את נקודת ההתיישבות של גשר הישנה ואת עמידתו של הקיבוץ בימי מלחמת העצמאות. בתיאום מראש, ניתן גם לסייר בטיילת "גאון הירדן" שבמקום ובשרידי הגשרים ההיסטוריים שניצבים לצידה.


איך מגיעים: אתר "גשר הישנה וחוויית נהריים" שוכן ממזרח לצומת קיבוץ גשר, בכביש בית שאן – צמח (כביש מס' 90). האתר פתוח כל ימות השבוע בשעות 16:00-10:00, ובימי שישי וערבי חג 14:00-09:00. הכניסה בתשלום. מומלץ להתקשר ולתאם: 046752685

 

צפונית משם, על כביש 90 בצומת מנחמיה, ניתן לבקר ב"נהריים אי השלום" שבאשדות יעקב", לטייל בשבילים שבין הנהרות ולהביט בשרידי הסכרים והתעלות, שנשארו כעדות לפועלו של "הזקן מנהריים". מכאן ניתן להשקיף על שרידי הישוב הנטוש "תל אור", בו התגוררו עובדי התחנה ובני משפחותיהם ולראות את המסילה ותחנת "רכבת העמק" שנבנתה בסגנון ה"באוהאוס" בשנת 1937.

 

אתר "נהריים אי השלום", פתוח בין השעות 09:00-17:00 , בימי שישי וערבי חג, עד השעה 15:00. ישנן אפשרויות למסלולים מודרכים שונים בתאום מראש. הכניסה בתשלום. טלפון: 04-6709143. את הסיור ניתן לסיים בתחנת-הכוח הדיזלית בטבריה שנחנכה ב- 1925. שם, ניתן להציץ אל העבר, כשהחשמל יוצר רק בשלוש תחנות, בעלות מנועי דיזל קטנים. תחנה זו תוכננה על ידי האדריכל אלכסנדר ברוולד ודמתה מאוד בסגנונה למבנה תחנת-הכוח הדיזלית בחיפה. את השתיים חנך רוטנברג באותו היום.


התחנה ייצרה עשרות קילוואטים בבודדים של חשמל והושבתה לאחר הקמת תחנת-הכוח ההידרו-אלקטרית בנהריים (1932). היא חזרה לפעול לזמן קצר ערב קום המדינה. ב-1995 שוקם המבנה, ומאז משמש כמשרד האזור, המשרת את לקוחות טבריה והסביבה. במבנה עדיין רואים סימנים מייעודו המקורי. ביניהם, פסי הברזל הצמודים לתקרה, עליהם נע בשעתו מנוף ענק.  המבנה פתוח בימים א-ה', משעות הבוקר עד שעות אחר הצהריים.

 

מסלול בחיפה
תחנת הכוח הקיטורית הראשונה בארץ ישראל ומשכנו הפרטי של רוטנברג על הכרמל'. תחנת-הכוח חיפה א', נחנכה בשנת 1935 והייתה לתחנת-הכוח הקיטורית הראשונה שהוקמה בארץ-ישראל. המבנה המרשים, תוכנן על-ידי האדריכל קליפורד הולידיי ועוצב בפשטות השוזרת עידון ומאסיביות זה בזו. התחנה הניחה תשתית להקמת מפעלי תעשייה חדשים בתקופת תנופת הפיתוח באזור חיפה והצפון, לצד גלי העלייה בעת ההיא. בתחילת דרכה היוותה את מקור החשמל העיקרי בארץ ישראל, עם ייצור בהיקף של 30 מגוואט, ששילש עצמו במהלך השנים. במהלך מלחמת העולם השנייה ספגה התחנה מתקפה מהאוויר על-ידי מפציצים איטלקיים, ולמרות הכול עבדה ברציפות כ-45 שנה.

 

רוטנברג העביר לבניין המשרדים הסמוך בחיפה את המשרד הראשי של חברת החשמל הארץ-ישראלית, אחרי יותר מ-12 שנה ששכן בתל-אביב. עיקר שטח משרדו של רוטנברג בקומה העליונה, כלל שולחן רחב ידיים. על הקירות נתלו תמונותיהם של הברון רוטשילד והלורד רדינג הנכבדים, ומחלונו נפרש מראה עוצר נשימה של הים התיכון. ב-1998 שוקם החדר ברוח התקופה וסגנונה ע"י האדריכל סעדיה מנדל.

 

במסגרת מסלול הסיור של מרכז המבקרים בחיפה ניתן לבקר בחדר המשוקם. בתחנה ההיסטורית ניתן לחזות בו מבחוץ בלבד. הגעה למרכז המבקרים של חברת החשמל בחיפה: לבאים מחיפה : עולים על גשר פז וממשיכים במחלף בנתיב הימני על פי השילוט לכיוון "חוף שמן" .בכיכר פונים ימינה וממשיכים לנסוע ישר עד לשער הכניסה לאתר תחנות- הכוח.
לבאים מצומת הצ'ק פוסט: מיד לאחר הצומת, בכיוון חיפה, עולים על מחלף "הזרע" עד לצומת המרומזר השני (צומת T). בצומת – פונים ימינה וממשיכים לכיוון גשר פז. במחלף החדש ממשיכים בנתיב הימני לכיוון "חוף שמן". בכיכר פונים ימינה וממשיכים לנסוע ישר עד לשער הכניסה לאתר תחנות-הכוח. הביקור אינו כרוך בתשלום אך מחייב תיאום מראש בטלפון: 03-5677777. משם, ניתן להציץ על חצר ביתו של רוטנברג שעל הכרמל.


בערוב ימיו, בשנת 1939, קבע פנחס רוטנברג את משכנו הפרטי בצילם של עצי אורן, על ראש הכרמל המשקיף לעבר נוף מפרץ חיפה שאהב. חללי הבניין מרווחים וגבוהים וקשתות אבן מעטרות את פתחיו. בשיתוף חברת החשמל, זכו חדרי הבית לשיפוץ ואווירתם משקפת את רוח התקופה ואישיותו רבת האשכולות והפנים של האיש.  כפי שציווה בצוואתו,משמש הבית כמרכז פעילות חינוכי רב-תחומי לבני נוער, ומנהלי הבית משתדלים לשמור על אופיו המקורי, למרות הפעילות הרבה המתקיימת בו.

 

מסלול בתל אביב
מתחנת-הכוח הראשונה בארץ ישראל ועד לתחנת רדינג על גדת הירקון. מתחילים את המסלול בדרום תל-אביב, ברחוב החשמל מס' 14, למרות שתחילתו הכרונולוגית האמיתית היא דווקא במוצא הירקון. שם, רוטנברג מבקש להתחיל בהקמת תחנת-כוח הידרו-אלקטרית, אחרי שבסתיו 1921 הוא מקבל לידיו, שני זיכיונות לייצור חשמל - האחד לייצור חשמל ממימי הירדן והשני, לייצור חשמל בנהר הע'וגה, הלוא הוא נהר הירקון. קשיים רבים ברכישת הקרקע בסמוך לירקון ובקבלת ההיתר הרשמי, מביאים את רוטנברג לפנות לפתרון אחר - הקמת תחנת-כוח דיזל במרחק מה מחוף הים של תל אביב.


בימים ההם, עיריית תל-אביב מתכננת להקים שכונה עברית בפאתי תל אביב, שלימים תקרא "רמת השרון", רוכשת באזור שומם מדרום לעיר את שטחה של ה"מודל פארם" (החווה לדוגמא) ומעניקה כ- 20 דונם מתוכו לפנחס רוטנברג לטובת הקמת התחנה.


בתאריך 10.6.1923, לאחר רדת החשכה האיר רוטנברג את רחובות העיר תל-אביב בחשמל מהתחנה החדשה שהקים האדריכל הנודע יוסף ברלין. התחנה ייצרה תחילה כ-300 קילו-וואט ובמהלך הזמן נוספו לה מנועי דיזל, שהגדילו את כושר הייצור שלה ל-4 מגאווט. כך, התחנה האירה גם את פתח תקווה, ראשון לציון, את המחנה הבריטי צריפין, את רמלה, לוד ועוד.


מבנה תחנת-הכוח ברח' החשמל הינו בעל חשיבות היסטורית בסדר גודל לאומי. סמל לנקודת מפנה של עצמאות היישוב היהודי בכלל ושל תל אביב בפרט. סמל ליכולת גופי היישוב היהודי בראשיתו להקים "יש מאין", סמל להקמת מפעל החשמל בארץ ולראשית התעשייה המודרנית בארץ שהתפתחה בעקבותיו. 

 

חלק מחשיבותה ההיסטורית של התחנה ניתן לה מעצם מיקומה הגיאוגרפי של התחנה, על הציר שחיבר את יפו עם שכם וירושלים. על ציר ראשי זה מוקמו שכונות תל אביב הראשונות, נווה צדק, מחנה יהודה, מחנה יוסף ואחוזת בית. כמו כן, על ציר זה מוקם גם קו הרכבת בין יפו לירושלים. המבנה שהוקם מעבר למסילה, על גבעת הפרדס הנישאת בגובה של כ-30 מטרים, הפך לנקודת ציון עירונית. סמל לשער העיר. 


בהמשך הדרך, לאחר שהוקמו תחנות-כוח נוספות, שימשה התחנה בעיקר כמסייעת בשעות חירום ובשנת 1957 הודממה לגמרי.  בשנת 1994, החלה חברת החשמל בתכנון העבודות לשימור המבנה ובהמשך שיכנה בתוך מעטפת המבנה תחנת השנאה. במורד הרחוב ניתן לראות גם את בניין הדירקטוריון של חברת החשמל, מבנה אבן שהיה חלק מה"חווה לדוגמא", שהוקמה ב- 1856 ע"י המיסיון האנגלי, אשר רכש את אדמות הסביבה. זאת, בניסיון כושל להקנות ליהודי יפו חינוך חקלאי ותוך כדי כך אף להעבירם על דתם. בבניין דו-קומתי זה שנותר במקום פעלו משרדי החברה בעת ההיא. בשנות ה-90 של המאה הקודמת שופץ גם מבנה זה, המשמש כמשכנו של דירקטוריון חברת החשמל. גם מגדל המים הסמוך מ-1924 שוקם אז ע"י חברת החשמל. האזור כולו עבר בשנים האחרונות התחדשות עירונית, במסגרתו שופצו חלק מהמבנים, נפתחו חנויות בוטיק אופנתיות וגן החשמל לבש פנים חדשות.


מכאן, כפי שהוזכר בתחילת המסלול, ממשיכים לשפך הירקון, שבנמל תל-אביב. כאן ניתן לצפות באתר תחנות-הכוח רדינג. בשטח קרקע מצפון לשפך הירקון, באזור חולי ושומם, מספרים על רוטנברג שנעץ את מקלו באדמה ואמר: "כאן תקום תחנת-כוח". את תחנת-הכוח שהוקמה בזמן שיא של כתשעה חודשים, והחלה לפעול ב-1938, קרא רוטנברג על שמו של הלורד רדינג, שנפטר שנים אחדות קודם לכן, היה יו"ר דירקטוריון חברת החשמל והיה דמות אהודה מאוד בארץ ישראל. 


התחנה נבנתה בסגנון המונומנטאלי הבינלאומי שרווח בעשור ההוא, ודמתה מאוד לאחותה החיפאית שתוכננה על ידי קליפורד הולידיי. התחנה, שנבנתה בעיצומם של מאורעות 1936-1939-היתה מודרנית ומרשימה. הציוד שהותקן בה היה החדיש ביותר לעת ההיא והיא הוסיפה עם הקמתה 25% לכושר הייצור של חברת החשמל. עתה, משהוקמה תחנת-כוח גדולה במרכז הארץ, אזור שהיווה את מוקד הצריכה העיקרי, יכול היה רוטנברג לנשום לרווחה.


בתחנת-הכוח רדינג ייצרו חשמל, והיא שימשה כאחד המרכזים החשובים של ייצור נשק במחתרת, עבור ה"הגנה". רוטנברג היה מראשוני הארגון, ותקופה קצרה אף שימש כמפקד ה"הגנה" בירושלים. בשנים מאוחרות יותר סייע ל"הגנה" ככל שהתבקש. בכך המשיך גם אחיו אברהם, שהתמנה למנהל חברת החשמל לאחר פטירתו.


באתר הוקמו במהלך השנים עוד שתי תחנות-כוח והחל משנת 2006 התחנה מייצרת חשמל מגז טבעי.
במסלול זה אין אפשרות לבקר בתוך האתרים, אך תצפית על חזותם החיצונית מספקת סיור מעניין ומלבב.


מרכז המבקרים באתר "רוטנברג" באשקלון
לחברת החשמל ארבעה מרכזי מבקרים. בחיפה, באתר "אורות רבין" בחדרה", בחוות "חפצי-בה" בחדרה ובאתר תחנות-הכוח "רוטנברג" באשקלון. כולם מציגים פנים רבות ומשלימות על עשייתה של חברת החשמל, אך נתמקד במרכז המבקרים באתר תחנות-הכוח "רוטנברג" באשקלון, בו מושם דגש על סקירת המורשת והשנים הראשונות והענפות בהתפתחות החברה.


שמו של מייסד חברת החשמל, פנחס רוטנברג, הונצח באתר תחנות-כוח גדול, מתקדם, בעל הספקים העונים על צרכי משק האנרגיה המתפתח של מדינת ישראל, אתר תחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון. אתר זה, מנציח גם את שמו של אברהם רוטנברג, אחיו, שהיה ממשיך דרכו בניהול החברה. אתר "רוטנברג" הנמצא בסמוך לעיר אשקלון הינו אתר ייצור החשמל הגדול ביותר בדרום הארץ. זהו אתר חדשני ובו קידמה טכנולוגית בצד יכולת הנדסית שכולה "כחול לבן". תחנות-הכוח באתר מצוידות במיטב האמצעים הטכנולוגיים ובמערכות מתקדמות ומשוכללות ביותר לפיקוח ואיסוף נתונים לבקרה סביבתית.

איך מגיעים: מכביש 4 פונים מערבה בצומת זיקים. ממשיכים בנסיעה לכיוון קיבוץ זיקים ופונים צפונה לכיוון אתר התחנה שנראה כבר למרחוק. הביקור כולל סיור מודרך, אינו כרוך בתשלום, אך יש לתאמו מראש בטלפון: 03-5677777 או דרך אתר האינטרנט של חברת החשמל.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה