בדיקת פרוגסטרון בדם יכולה לסייע לאשר תקינות הריון

חוקרים מאוקספורד מצאו בדיקה המאתרת הריון שיסתיים בהפלה
|
הדפס
|
שמור

בין נשים שמדממות או סובלות מכאבים וכאשר בדיקת אולטרהסאונד בתחילת ההריון איננה חד משמעית, בדיקה של רמת פרוגסטרון בדם עשויה לזהות הריון תקין ולמצוא את אלו שיגיעו להפלה או שיש להן הריון מחוץ לרחם.

פרוגסטרון הוא הורמון הנוצר בעיקר בשחלות. אצל נשים, לפרוגסטרון יש תפקיד חיוני בהריון. לאחר שהביצית משתחררת מהשחלות בזמן הביוץ, הפרוגסטרון מסייע להכין את הרחם לביצה המופריית. הוא מכין את הרחם להריון ואת השדיים ליצירת חלב. 

 

ניתוח של מספר גדול של מחקרים העלה כי בדיקה אחת עם סף של 3.2 to 6 ng/mL מסמנת הריון שלא יצלח עם רגישות של 74.6% וסגוליות של 98.4%. לדברי ד"ר יואניס גאלוס מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, הסיכון שההריון לא יצלח הוא 99.2% כאשר רמות הפרגסטרון הן פחות מנקודת ההפסקה cutoff, ו-44.8% שהוא לא יצלח כאשר רמות הפרוגסטרון הן יותר מנקודת ההפסקה.


במאמר במגזין הרפואי BMJ אומרים החוקרים, כי בדיקת הפרוגסטרון לא יכלה להבדיל בין הריון מחוץ לרחם לבין סיכוי להפלה. החוקרים אומרים כי בדיקת סרום פרוגסטרון ייכולה לסייע כבדיקה נוספת אצל נשים שמרגישות כאב או מדממות בתחילת ההריון. "ניתן להוסיף בדיקה זו לאלגוריתם לשם הערכה בתחילת ההריון ויש להעריך זאת בבדיקה אקראית מול האלגוריתמים עם הסרום או בלעדיו", כותבים החוקרים.


דימום וגינלי וכאבי בטן הם תופעה שגרתית בתחילת ההריון וכ-30 אחוזים מהנשים מדווחות על תופעות אלו בשליש הראשון להריון. רוב הנשים החוות תופעות אלו יעברו בדיקות אולטרהסאונד וגינלי כדי לחקור את הבעיה, אבל בדיקה זו עלולה לא להספיק כדי לקבוע אם ההריון תקין. בדיקת פרוגסטרון מוצעת לסייע לבצע את האבחון מכיוון שרמות נמוכות של ההורמון מצביעות על הפלה או הריון מחוץ לרחם. כדי להעריך את רמת הדיוק של הבדיקה, החוקרים בדקו מידע מתוך 26 מחקרים שונים, שבהם נבדקו 9,436 נשים בתחילת ההריון עד שבוע 14. שבעה מהמחקרים כללו נשים שסבלו מכאבים ומדימום, ובדיקת האולטרהסאונד לא הייתה חד משמעית, 19 מהמחקרים בדקו נשים שרק סבלו מהתופעות.
ניתוח מעמיק של כל המחקרים העלה רמה גבוה של דיוק בבדיקה של רמת פרוגסטרון שתשלול הריון תקין אצל נשים עם התופעות ועם בדיקת אולטרהסטונד שאינה חד משמעית.


עם זאת, דיוק באיבחון, לא היה גבוה אצל נשים שרק סבלו מהתופעות. אצל נשים אלו, בדיקת פרוגסטרון, שבה נקודת ההפסקה הייתה 10 ng/mL ניבאו הריון שלא יצלח, עם רמת רגישות של 66.5% וסגוליות של 96.3%. החציון של הריונות לא תקינים היה 62.9%, שיעור שעלה ל-96.8% כאשר רמת הפרוגסטרון הייתה מתחת ל-10 ng/mL וירד ך-37.2% כאשר רמת הפרוגסטרון ירדה מתחת לנקודת ההפסקה.


יש לך ספקות לגבי מצבך: הראי לרופא שלך את הקישור למחקר המלא

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה