איך מטפלים בתינוק עם טמפרמנט

כיצד משפיע המזג של תינוקות בעלי רמת צרכים גבוהה על דרכי הטיפול בהם
|
הדפס
|
שמור

טמפרמנט מוגדר כהבדלים בין אישיים (יציבים) באיכות ובעוצמת התגובות הרגשיות, או הבדלים (יציבים) בסגנון התגובה לסביבה.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

בספרו של סולברג (1995) נכתב על מחקרם של Chess & Thomas, מחלוצי המחקר בתחום, אשר תיארו תשעה ממדים או מרכיבים של טמפרמנט: 

  • רמת פעילות.
  • קצביות – מבחינת מחזורי אכילה, שינה וכו'.
  • התקרבות/נסיגה – עד כמה הילד נרתע למראה גירוי חדש.
  • סתגלנות – עד כמה ההתנהגות מסוגלת להשתנות.
  • סף תגובה – עד כמה הגירוי צריך להיות חזק כדי שהוא יגיב. לא משנה מהי התגובה.
  • עוצמת התגובה.
  • טיב המזג – נעים/לא נעים. נוטה לבכי וכו'.
  • מידת הסחת הדעת.
  • טווח קשב והתמדה.

 

הם מצאו התאמה בין ממדים שונים ועיצבו דפוסים מגדירים:
תינוקות קלים - נכנסים לשגרה, מסתגלים בקלות למצבים חדשים וכו'. 40% מהילדים.
תינוקות קשים - בוכים הרבה, חביבים פחות אל הסביבה, מגיבים לעתים ברוגז על תסכולים קלים ושאין להם זמנים קבועים של אכילה ושינה 10% מהמדגם.
תינוקות שמתחממים לאט – מה שמאפיין אותם זה קושי להתרגל למצבים חדשים, מגיבים לאט לגירויים חדשים. 15% מהילדים.
35% מהתינוקות לא ניתן לסווג לאף אחד מהסגנונות.
לדעת החוקרים, הדפוסים האלה מייצגים הבדלים מהותיים במבנה המזג בראשית התפתחותו של התינוק. עם זאת, ההתפתחות במהלך הזמן משקפת את פעולת הגומלין שבין תכונות המזג ויתר התכונות של הילד לבין ההזדמנויות, הדרישות והלחצים שבסביבה המשפחתית והחברתית שבה הילד גדל. 

 

הבדלי טמפרמנט

יש חשיבות רבה למידה שבה הסביבה מתאימה את עצמה לנטיות ההתחלתיות של הילד.
תינוקות נבדלים זה מזה בסוג הטמפרמנט שלהם, כאשר התינוקות הקשים מוגדרים כתינוקות שבוכים הרבה, מגיבים לעיתים ברוגז על תסכולים קלים וזמני האכילה והשינה שלהם אינם קבועים הם זקוקים לזמן ממושך כדי להכנס לתלם ולהסתגל לשגרה של שינה, ערנות ורעב. ניתן להבחין בתינוקות אלה בשלב מוקדם מאד בינקותם. אלה התינוקות שאמהותיהן פשוט אינן יכולות להניחם מזרועותיהן.


אלה התינוקות שהאמצעים לפיוסם אינם אחידים, דבר שפועל ביום מסוים לא יפעל למחרת. בכדי להרגיע אותם יש צורך באם או באב סבלניים כיוון שהם נעשים כעוסים מאד ובכיים ארוך במיוחד.


יש חשיבות רבה להתאמת הסביבה לטמפרמנט של התינוק. ד"ר סירס מגדיר את התינוקות הללו כבעלי רמת צרכים גבוהה. הם לא רגועים ודורשים מגע גופני מתמיד. פעמים רבות לא ניתן להרגיע אותם באותן דרכים שהרגיעו אותם בעבר.


הטיפול המתיש בהם עלול לגרום לעיתים לרגשות שליליים אצל האם, שמרגישה כי אינה יודעת כיצד להרגיע את תינוקה. לעתים קרובות מתעורר אצל ההורים חוסר אונים כיוון שהם מתקשים לווסת את התגובות של ילדם.


על-פי ד"ר סירס, התינוק בעל רמת הצרכים הגבוהה הינו תינוק שהטיפול בו מתיש וגוזל זמן רב, שגורם לפעמים לרגשות שליליים אצל אמו, למתח בחיי הנשואים של הוריו ולעייפות במשפחה כולה.


קיים מתאם בין מזגו של הילד לבין דפוסי השינה שלו. תינוקות בעלי רמת צרכים גבוהה ישנים כשעתיים פחות בלילה ושעה פחות ביום בהשוואה לתינוקות קלים. הסיבה לכך הינה שהם בעלי מפלס הסתגלות שונה לחיים מחוץ לרחם ומתקשים להסתגל לחיים שאחרי הלידה וכן הינם בעלי מחסום  גירויים פחות יעיל וסף תחושתי נמוך.


כדי להירדם התינוק צריך להתנתק מסביבתו החיצונית ולהפסיק להגיב לאנשים, לרעש, לאור, לשינוי טמפרטורה וכן להתנתק מאותות פנימיים של כאב, של אי נוחות ורעב. תינוקות הרגישים לגירויים מתקשים להתנתק מהגירויים הסביבתיים והדבר פוגע ביכולתם להירגע ולהירדם וביכולת לישון שינה רציפה.

 

התינוקות הללו מתקשים לווסת את עוצמת התחושות שלהם והינם מתקשים לעבד מסרים סביבתיים ופנימיים. זו הסיבה לכך שהם בוכים לעיתים קרובות, מתקשים בשינה ועלולים להתקשות מאד בכל מעבר, כמו כניסה ויציאה מהאמבטיה או יציאה מהבית למקום כלשהו.


חשוב לשמור עם התינוקות הרגישים הללו שלא לעבור את סף הגירוי שלהם. לדוגמא לתת להם התראה לפני שמרימים אותם, וללכת איתם לאט על הידיים ללא שינויים פתאומיים כדי שירגישו שהם מוחזקים היטב. הגירוי הטוב ביותר עבורם הינו נדנוד קל, היצמדות אל חיק האם ושמיעת קולה.


דרכי ההתמודדות
הדרכים להרגעת תינוקות בעלי רמת צרכים גבוהה הינן מתן חום רב, אהבה וביטחון, שפע של חלב בכמות ובזמן שהם רוצים, סיפוק מגע רב, כולל באמצעות מינשא (לשם בדיקה האם התינוק רגוע יותר כשהוא חש את מגע הגוף של האם או האב), מבלי לחשוש שיתרגלו להיות על הידיים, השמעת מוסיקה רגועה, ערסל בבית (במיוחד אם התינוק יכול להמשיך ולראות או לשמוע כך את הוריו), עיסוי וליטוף התינוק באופן נעים ורך, שיכול לתרום לקשר בינו לבין הוריו.


חשוב שלא להציג לו היבטים חדשים של החיים לפני שילמד להתמודד עם ההתנסויות הנוכחיות. חשוב שהאם תדאג לבקש עזרה כדי שתחוש מוכלת על-ידי הסביבה שלה ותוכל להעניק לתינוקה ולהיות רגועה ככל האפשר, כדי להקל עליו בתקופה הראשונה של חייו, שהיא הקשה ביותר עבורו. מומלץ לעטוף את כל גופו של התינוק בשמיכה כדי ליצור חיץ מגונן בינו לבין העולם ולבדוק האם הוא נרדם בקלות רבה יותר כשהוא עטוף בשמיכה, לדבר אל התינוק בקול מרגיע, לומר לו שאוהבים אותו ושהוא בטוח איתנו, לשקף את רגשותיו ולאחוז בו באהבה עד שיפסיק לבכות באופן ספונטני. גם יציאה לגינה לנשום אוויר צח מיטיבה עמו.

התכווננות גבוהה
השתתפות בקבוצת תמיכה לאמהות ותינוקות או לאמהות בלבד יכולה לעזור במידה רבה בכדי שהאם תזכה לתמיכה. תינוק עם רמת צרכים הגבוהה דורש רמת התכווננות גבוהה של ההורים אליו ובעיקר של האם אם היא המטפלת העיקרית בו. ההכלה של תינוק זה הינה קשה יותר משל תינוקות קלים וחשוב למצוא את הדרך לענות על צרכיו ולהקל עליו את הסתגלותו לעולם תוך שהאם נתמכת ונעזרת באחרים לצורך התמודדות עם תינוקה.


אני רואה את ההורות בכלל ואת האמהות בפרט כמעין ריקוד עדין של אם-ילד (ואב-ילד). ההתאמה בין טמפרמנט התינוק לטמפרמנט של הוריו יכולה להקל במקצת. חשובה מידת ההתאמה בין הטמפרמנט של הילד למידת הסבלנות של הוריו.
כאשר ההורים יהיו מסוגלים להכיל את תינוקם ולתת מענה לצרכיו, תהיה לו הסתגלות קלה יותר לעולם, והדבר יקל הן עליו והן עליהם. מאד חשוב לתת לתינוק מגע רב, להיענות לצרכיו ובכך לתת לו את ההכלה והטיפול שהוא זקוק להם.

 

טיפול בתינוק עם רמת צרכים גבוהה יכול להיות מאד שוחק ולכן חשוב שההורים (ובעיקר האם) ייעזרו כמה שיותר בכל מי שיכול לעזור להם ויקבלו תמיכה מקצועית באופן פרטני/קבוצתי על-פי רצונם.

 

הכותבת שירלי מיראכור, היא עובדת סוציאלית, מטפלת בנשים ובאמהות במעגלי החיים, מנחת קבוצות לאמהות ותומכת פרטנית לאחר לידה, מנהלת פורום אמהות אחרי לידה והורים לתינוקות תמיכה בפורטל דולה.

תגובות הגולשים
8. רותי 03/06/2013, 20:40:15

חידשת לי דברים שעלי ליישם בני בן כחצי שנה עם טמפרמנט גבוהה האם כדאי לשלוח למעון. אני חוששת שלא יהיה למטפלות מספיק סבלנות איתו

+ השב
 
8.1. שירלי מיראכור 04/06/2013, 08:55:56
הי רותי, בוקר טוב. ההחלטה אם לשלוח או לא לשלוח למעון קשורה בדרך-כלל לצורך לחזור לעבודה. האם האפשרות של מטפלת אפשרית עבורך? כך יהיה יחס של אחת על אחד. במידה ולא, אני מציעה שני דברים - למצוא מסגרת קטנה ככל האפשר, בה היחס בין מטפלות וילדים יהיה יחס טוב וכמו-כן, במקום שאהבת והחלטת לרשום אליו - לדבר עם המטפלות, לספר על הבן שלך, על איך הכי קל להרגיע אותו, לספר למה הוא זקוק, להכין אותם לכך שיש צורך בסבלנות שלהן כשמשכיבים את התינוקות לישון ועוד. ככל שתדברי איתן יותר, כך הן תוכלנה להענות יותר לצרכים שלו.

תרגילי אותו למסגרת בהדרגה, תשאירי אותו שם לפרקי זמן קצרים רק אחרי שתהיי יחד איתו במקום במשך כמה ימים (הייתי ממליצה על שבוע לפחות) כך שהוא יחוש בטחון להשאר במעון. בהדרגה אפשר יהיה להעלות את משך זמן ההשארה. תהיי בקשר עם המטפלות ותבקשי לשמוע איך היה לו בזמן השהיה שם. את יכולה גם להשאר בקרבת המעון ולשמוע האם הבכי שלו נרגע ואפילו לראות איך עוזרים לו להרגע.

מאחלת לך המון הצלחה ואני כאן לכל שאלה נוספת,
שירלי
7. סנאית 14/02/2013, 08:15:52

כתבה מדהימה. אני הסבתא ושאלתי היא על מה לשים את הדגש במשפחתון. התינוקת בת עשרה חודשים

+ השב
 
7.1. שירלי מיראכור 19/02/2013, 12:01:10

שלום סנאית, את שואלת כיצד אמורים להתייחס לתינוק בעל רמת צרכים גבוהה במשפחתון. תינוק בעל רמת צרכים גבוהה זקוק להרבה מגע וחום ולעדכון ודיבור עימו על השינויים שהולכים לקרות, למשל: "עכשיו נחליף חיתול". אפשר לנסות כשאינו רגוע להשתמש במנשא על-מנת לתת לה חום וקרבה ולאפשר הפחתת גרויים מהסביבה. רצוי שיהיה יחס מטפלות-ילדים טוב על-מנת שניתן יהיה לענות על צרכיה בדרך הטובה ביותר. אם יש לך שאלות נוספות אני כאן, המון מזל טוב ותודה על המחמאה על הכתבה:) שירלי

6. מאמי 06/02/2012, 10:33:59

MAMY של תינוק בתמונה!!! אין דברים כאלה... פשוט מאמי... וכן, הכתבה מצוינת. רוצה עוד!!!!

+ השב
 
6.1. שירלי מיראכור 19/02/2012, 20:08:51

תודה רבה מאמי, שאר הכתבות בכתיבה:)

5. רעות 05/02/2012, 08:54:05

עד עכשיו לא ממש הבנתי את הנושא לעומק. תודה על הכתבה שמסבירה את הנושא כל כך טוב אי אפשר שלא להבין. מעבירה הלאה לכל החברים. אני תמיד חשבתי שזה צריך להיות טלטול ממש אלים וכועס... שלא נדע...

+ השב
 
5.1. שירלי מיראכור 19/02/2012, 20:08:27

תודה רבה רעות. לא הבנתי מה כתבת לגבי הטלטול, אשמח להסבר.

4. קרן ארז 05/02/2012, 08:23:48

יעל, מאוד אהבתי את התגובה שלך. תודה על המידע. שירלי, הכתבה מדהימה. מחכה ומצפה לעוד!

+ השב
 
4.1. שירלי מיראכור 19/02/2012, 20:10:01

תודה רבה קרן. שאר הכתבות נכתבות:)

3. יעל פנחסי 04/02/2012, 23:52:43

יש גם גישה מתחום הפסיכולוגיה האבולוציונית שגורסת שבכל נקודה בזמן פועלות 100% גנטיקה ו-100% סביבה. כלומר, תינוק בעל טמפרמנט נוח יחסית יכול להוולד בנסיבות מלחיצות, מכאיבות ולא מתחשבות בצרכיו ויכולותיו. נסיבות לידתו ותנאי חייו ברחם בהחלט יכולות לעצב את אופי הסתגלותו לחיים. כדי להכין עוגה יש צורך בכל מרכיבי המתכון (גנטיקה) אבל יש גם צורך בתנור (סביבה), לכוון טמפ' מתאימה וצריך להוציאה מהתנור בתזמון הנכון. אם גוף חימום אחד בתנור כושל היא תצא לא אחידה, אם נוציא אותה באיחור תשרף או תתיבש.

+ השב
 
3.1. שירלי מיראכור 19/02/2012, 20:10:37

תודה רבה יעל על דברייך.

2. טליה רהב 30/01/2012, 21:09:16

האם יש משהו שאפשר לעשות עוד בהריון או אחרי הלידה כדי שהתינוק לא יהיה עם דרישות גבוהות?

+ השב
 
2.1. שירלי מיראכור 31/01/2012, 15:31:36

שלום טליה, בחקר מדעי ההתנהגות קיים ויכוח מזה זמן רב בין תורשה לסביבה, כשהמצדדים בתורשה ישימו דגש חזק על טמפרמנט מולד, שעליו לא ניתן להשפיע, (אולי מלבד בחירת בן זוג רגוע:) אך גם לשני הורים בעל טמפרמנט נוח יותר יכול להוולד תינוק בעל טמפרמנט סוער) והמצדדים בסביבה שאצלם הדגש יהיה על הסביבה שבה גדל התינוק - עד כמה היא רגועה ונעימה. כיום מקובל לחשוב שילדים נולדים עם אישיות משלהם וההבדלים בין תינוקות בטמפרמנט ובהתנהגות בולטים החל מן הימים הראשונים לחיים. בנוסף לכך להתנהגויות ההורים ישנה השפעה לא מבוטלת על אישיותם של הילדים. שלך, שירלי

1. ענת מליסדורף 28/01/2012, 12:21:05

כתבה מרתקת! תודה רבה, חשוב ועוזר מאד לדעת.

+ השב
 
1.1. שירלי מיראכור 19/02/2012, 20:09:26

תודה רבה ענת.