עגלת תינוק - באיזה כיוון עדיף להושיב?מחקר: תינוקות היושבים עם הפנים לכיוון הנסיעה מתקשרים פחות עם הוריהם
ייתכן שהעגלה שרכשנו לתינוק שלנו, היושב בה כשפניו לכיוון הנסיעה, תורמת לבידוד רגשי ומעכבת את התפתחות המוח שלו.
מחקר פסיכולוגי ראשון מסוגו שנערך על ידי ד"ר סוזן זיידיק מבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת דנדי שבבריטניה מצביע על כך שעגלת התינוק במאה ה-21 עלולה לגרום לבידוד רגשי ולקשיי שפה אצל התינוק, ולתוצאות המשפיעות על התפתחות המוח של הילדים.
העגלות הפופולריות ביותר - אלו שבהן התינוק יושב עם פניו לכיוון הנסיעה, בכיוון הפוך מהדוחף – עלולות להשפיע לרעה על התפתחות התינוק. לדברי החוקרת, ילדים בעגלות כאלו צוחקים פחות, משמעותית, מדברים פחות וגם מתקשרים פחות עם הוריהם, לעומת ילדים היושבים בעגלות שפניהם אל הדוחף. המחקר פורסם על ידי קרן צדקה עצמאית בשם Talk To Your Baby במסגרת מסע פרסום לקידום הבנת הנקרא, שנועדה לשנות את חייהם של אנשים באמצעות הבנת הנקרא.
משאל קצר בישראל הראה לנו שאמהות בישראל אינן משלימות עם המימצאים. יעל, 30, מפתח תקווה משתמשת בטיולון של פג. "עד גיל 5 חודשים השתמשתי באמבטיה עם הפנים אלי. ואז עברנו לישיבה עם הפנים קדימה. בטיולון שקיבלנו אין אפשרות לשנות את הישיבה. בלי לקרוא את כל המחקר, אני חושבת שתינוק בן חצי שנה, כשהוא רואה את הדברים מסביבו ולא רק את האמא שלו, זה גם מפתח אותו". צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון מיכל, 29, מהרצליה, קנתה עגלת פרמיום המאפשרת ישיבה בשני המצבים, אבל מהר מאוד עברה למצב של ישיבה בכיוון הנסיעה. "ככה הוא רואה יותר. אותי הוא רואה מספיק כל היום, ומעניין אותו לראות לאן הולכים. הוא לא אוהב לשבת עם הגב לכיוון הנסיעה, וגם בסלקל באוטו נראה לי שהוא סובל. אני לא אוהבת לשבת ברכבת או באוטובוס עם הגב לנסיעה ונראה לי יותר טבעי לשבת עם הפנים קדימה. אני מדברת אליו כל הזמן גם אם אין קשר עין. הוא שומע אותי וזה מספיק לו. אני לא חושבת שיש עיכובים בהתפתחות. היום בן 8 חודשים, ונראה לי דווקא שהוא מתקדם לגילו".
מעין, 35, מתל אביב, קנתה פג פרגו פליקו עם הפנים לכיוון רואים עולם. "בחרתי עגלה לפי משקל, נוחות ישיבה, גודל גלגלים ותוספת מאחור לטרמפיסט, כי זה היה מיועד לילדה שנייה". לגבי המחקר היא אומרת "אולי המחקר מתאים למקום שבו הוא בוצע. בארץ אנשים חמים יותר, ואולי כתוצאה מכך, מדברים יותר עם התינוקות. ידוע שמומחים ממליצים לדבר עם התינוק מהיום שהוא נולד, וכמה שיותר. אני דיברתי עם התינוקות שלי המון, גם כשהיו בעגלה. הסברתי להם לאן הולכים, מה אנחנו עושים, מה רואים ושיתפתי אותם כמו שהייתי משתפת פעוט שכבר יודע לדבר. ממני זה לא מנע לדבר ולתקשר איתם ושני הילדים דיברו מאוד מוקדם, צחקו מוקדם ותקשרו נפלא לגילם".
במחקר, שנערך בבריטניה במימון קרן סאטון, נבדקו 2,722 אמהות, שמשתתפות במחקר ארוך טווח ורב היקף על התנהגות תינוקות ואמהותיהם. ד"ר צדיק ועמיתיה ערכו מחקר קטן יותר שבו נבדקו 20 תינוקות שישבו בעגלה כאשר האם דוחפות אותם לאורך כקילומטר וחצי במרכז העיר דנדי. כמחצית הדרך נעשתה בעגלה כשהפנים של התינוק לכיוון הנסיעה, והמחצית השנייה כשפני התינוק אל האם הדוחפת. תוצאות הבדיקה, הראשונה מסוגה, מראות, כי ההורים מדברים פחות אל ילדיהם כשפניהם אל כיוון הנסיעה, ויש גם הבדלים בהרגלי השינה ובקצב הדופק של התינוקות המשתמשים בשני סוגי העגלה. ההבדל מצביע על האפשרות שייתכן מאוד שהתינוקות לחוצים יותר כאשר הם אינם רואים את האם הדוחפת.
מימצאים מרכזיים בשני המחקרים הראו בין היתר:
"כפסיכולוגית התפתחותית לא זה היה הנושא שרציתי לחקור בתחילה, והופתעתי למצוא דבר שמדענים לא חקרו קודם לכן", אומרת ד"ר זיידיק. נוירולוגיה סייעה לנו ללמוד כמה חשוב הקשר החברתי בשנים הראשות להפתחות מוחו של הילד. אם תינוקות מבלים זמן רב מחייהם בעגלת תינוק, המחבלת ביכולת להתקשר בקלות עם הוריהם, בגיל שבו המוח מתפתח יותר מאשר בכל תקופה אחרת בחייהם, יש לזה השפעה שלילית על התפתחותם".
"הניסוי שלנו הראה, שעל ידי שינוי כיוון הישיבה בעגלה, הוכפלה כמות הדיבור של ההורה אל התינוק. לא צפינו ששיעור כל כך גדול של תינוקות יירדם בישיבה מול ההורה (52% לעומת 27% בתינוקות שישבו עם פניהם לכיוון הנסיעה). זו הייתה הפתעה מוחלטת. זה משמעותי כי כאשר התינוק מרגיש נינוח ומוגן יש לו סיכוי גדול יותר להירדם בקלות". המחקר שלנו מראה, כי אצל תינוקות רבים היום, החיים בעגלת הילדים גורמים לדלדול החלק הרגשי ויש לזה כנראה גם השפעה על הגברת הלחץ. תינוקות לחוצים גדלים להיות מבוגרים עם חרדות. מתוצאות המחקר שלנו עולה, כי הגיע הזמן לערוך מחקר רחב יותר בנושא. להורים מגיע לדעת יותר על האפשרויות העומדות בפניהם לשפר את ההתפתחות הרגשית, הפיזית והנוירולוגית של תינוקותיהם.
מנהלת מסע הפרסום "דבר אל התינוק שלך" ליז אטנבורו, אומרת כי היא פונה אל היצרנים של עגלות ומבקשת לייצר דגמים שבהם התינוקות יושבים עם פניהם אל התינוק, במחירים זולים, ולהגביר את המודעות של ההורים להבדלים שבין שני סוגי העגלות. "המחקר הזה מראה שמשהו שנראה פשוט ורגיל כמו יציאה לטיול בעגלה עם התינוק, יכול להיות הזדמנות יקרה לזמן איכות ולדיבור עם התינוק בדרך שמסירה את הלחצים שעל התינוק. הורים עם עגלה הבנוייה לשני המצבים, צריכים להעדיף את האופציה של פנים אל פנים".
לורה בארבור מקרן סאטו, אמרה בתגובה, כי יצרני העגלות צריכים לבחון היטב את תוצאות המחקר הזה הקובעות כי עגלות במצב פנים אל פנים משפרות את התקשורת מגיל מאוד מוקדם. הבעיה היא שעגלות אלו יקרות יותר ולכן למשפחות רבות יש בעיה לרכוש אותן".
לדברי מירי שילר, מנהלת פורום הצרכנות בפורטל דולה, כל עגלות פרמיום הנמכרות בישראל הן דו כיווניות ואפשר לסובב את האמבטיה או הטיולון, ולכן אין הפרש במחירים. בעגלות רגילות השוק מציע יותר עגלות בכיוון הנסיעה ומעט מאוד דגמים פנים אל פנים. הדגמים עם אפשרות ישיבה לשני הכיוונים יקרים בכ-500 שקל מהחד-כיווניות. מחברת פופיק, יבואנית פג פרגו, נמסר, כי בלידה ראשונה 85% מההורים קונים עגלה עם אפשרות להפוך את כיוון הנסיעה של התינוק. בלידה שלישית יורד שיעור זה לכ-60 אחוזים.
לדברי שלומית גילוני ברק, מטפלת משפחתית המתמחה בפסיכולוגיה חינוכית, אינטואיטיבית יש היגיון בהושבת הילד כשפניו אל הדוחף, כל עוד הוא מדבר אל הילד. אם הדוחף נשאר עם פנים חתומות לא בטוח שיש יתרון. אם יש אינטראקציה, דיבורים, ושירים, וההורה מדבר ויש שיחה, בוודאי שיש ערך מוסף לישיבה פנים אל פנים. גם מבחינת הקשר וגם מבחינת הידע שהילד צובר. בגילאים האלה, כשהדמות המטפלת היא האם, התינוקות רוצים להיות כמה שיותר במחיצת האמא. הם יותר קשורים לאמא. חשוב להם להסתכל על הפנים שלה". |
כתבות בנושא:
|