פרויקט שמש החברות בישראל

שאלות נפוצות על פרויקט שמש החברות של נעמי גטניו
|
הדפס
|
שמור

מהו פרויקט שמש החברות בישראל?

פרויקט שמש חברות בישראל הינו פרויקט המכוון לבתי הספר היסודיים בישראל ולילדי גן חובה. מטרת הפרויקט לשפר את האקלים הבית ספרי בישראל ולמגר באופן תהליכי תופעות כגון בדידות, בריונות ונידוי חברתי של תלמידים. באמצעות הפרויקט ניתן יהיה לאפשר לכל ילדה וילד להעצים את עצמו ואת יכולותיו במסגרת מכבדת, אוהדת וחברותית ולהקנות לילדים ערכים כגון חברות, אכפתיות, חמלה, סבלנות וסובלנות.

צילום: נעמי גטניו

מי יזם את הפרויקט?

פרויקט שמש החברוּת בישראל, הוא תוכנית שיזמה נעמי גטניו, העורכת הראשית של פורטל ההורות "פורטל דולה למשפחה" www.doula.co.il, עיתונאית, ואמא לשלושה העוסקת בכל תחומי ההורות מעל לעשרים שנה. גטניו החלה לפתח את הפרויקט כבר בשנת 2014, ובמהלך השנים נוספו עוד ועוד אלמנטים חשובים לתוכנית הפרויקט, כדי לאפשר את שילובו באופן הנכון ביותר במערכת החינוך. במאי 2014 גטניו פרסמה פוסטים בפייסבוק על הפרויקט שלה. פוסטים אלה הפכו במיידי לוויראליים, הופצו ושותפו בערוצי המדיה השונים ובכל הרשתות החברתיות על ידי עשרות אלפי משתמשים. גם היום הפרויקט ממשיך להיות מופץ מפה לאוזן ברשתות החברתיות ובערוצי המדיה השונים.


ייחודיות התוכנית

תוכנית זו היא הראשונה מסוגה בעולם. היא נכתבה באופן המותאם לתלמידי מדינת ישראל ולאקלים החברתי שלנו. 

התוכנית קלה ליישום ואינה מצריכה משאבים כלכליים או רגשיים רבים. ייחודה הוא בהיותה חיונית והכרחית ובה בעת נגישה וקלה ליישום עם שילוב מנצח באינטראקציות בין תלמידים בכמה שכבות גיל, יחד עם ההורים, הצוות הפדגוגי והמנהלים.

 

התוכנית נותנת מקום לכל אחד, מעצימה את מי שטרם מצא את מקומו בהרכב החברתי, ואת מי ש"הלך לאיבוד" ומצא דרך שלילית להפגין את מקומו ועוצמתו. הפרויקט מעצים כל ילד וילדה ומהווה פלטפורמה המאפשרת לכל תלמיד לבלוט, להביא את צדדיו החזקים ולבנות את האמון בעצמו ואת הביטחון העצמי שלו. הוא מלמד את הילדים לראות זה את זו ולזהות את הצרכים של האחר. כמו כן, התוכנית מלמדת את התלמידים להבין שכל אחד מהם דומה לחבריו אך גם שונה מהם. התובנה הזו תחזק אצלם את היכולת לקבל את השונה.

 

מה כולל פרויקט שמש החברות בישראל? 

הפרויקט כולל עבודה משותפת במספר רבדים:

  • הדרכת צוות המורים וכלל הצוות הפדגוגי של בית הספר לגבי "שמש החברות", השימוש בה והערכים שהיא מגלמת. תמיכה אינטרנטית במחנכות/מחנכים לכל שאלה.
  • עבודה קבוצתית כיתתית עם מחנכת הכיתה לפי מערך שיעורים מסודר, וספרי הילדים "השמש של נתי", "מיכל והילדה המתקמטת" ועוד ספרי ילדים מותאמי גיל בסדרה "Glimpses Of Mindfulness". כמו כן התוכנית כוללת שיר נושא, משחקים, פעילויות כיתתיות, שיחות על חברות, על תכני הספרים ועוד.
  • בניית "שמש חברות אישית".
  • גיבוש "שמש חברות כיתתית".
  • ציור "שמש חברות" בית ספרית והדרכת התלמידים לגבי השימוש בשמש זו. 
  • טקס חניכת שמש החברות הבית ספרית (וטקס שמש חברות בשנים הבאות) והענקת ספרי ילדים "השמש של נתי" ו"מיכל והילדה המתקמטת" לכל אחד מהתלמידים הצעירים.
  • שיתוף ההורים בפרויקט והדרכתם כדי שידעו כיצד להתייחס לנושא זה גם בבית. כמו כן, ההורים והילדים יקראו יחד את ספרי הילדים של הפרויקט.
  • שיתוף ילדים מכיתות שונות ומשכבות גיל שונות ב"מועצת שמש החברות" כדי ליצור מחויבות של הילדים לפרויקט והעמקה של ערכיו.
  • מינוי "אחים גדולים" – חונכים מקרב ילדי הכיתות הגבוהות כחונכים לתלמידים בכיתות הנמוכות.


על מה מבוססת הצלחתו של הפרויקט?

הצלחתו של הפרויקט מבוססת על העובדה שכל המעגלים החברתיים והסביבה הקרובה של הילד יהיו רתומים וייטלו חלק בפרויקט. מלבד הנגשת הפרויקט לילדים והפיכתו לחלק ממערכת הלימודים, יטול בו חלק פעיל צוות בית הספר, החל מהמחנכת, דרך כל הסגל החינוכי והפדגוגי של בית הספר, מנהל בית הספר וכן הוריי התלמידים. הירתמות של כל המערכת החינוכית מסביב הילד תדגיש את חשיבות הפרויקט בעיניו ותתרום להצלחתו. בנוסף, שיתוף של ילדים מהכיתות הגבוהות וכן גיוס של ילדים אשר בדרך כלל מתויגים כ"בעייתיים" יתרום להצלחת הפרויקט ויביא ליישומו העמוק בבית הספר.

 

מי לוקח חלק בתוכנית?

הצלחתו של הפרויקט מבוססת על העובדה שכל המעגלים החברתיים והסביבה הקרובה של הילד יהיו רתומים וייטלו חלק בפרויקט. שיתוף של ילדים מהכיתות הגבוהות וגיוס תלמידים אשר בדרך כלל מתויגים כ"בעייתיים" או לחילופין "נפגעים" או "שקופים" יתרום להצלחת הפרויקט ויביא ליישומו העמוק בבית הספר. צוות חינוכי ותלמידים - כולם ייטלו חלק פעיל בפרויקט יחד וילמדו מה היא אחריות ועשייה עבור האחר.


מדוע חשוב לגייס את כל הסביבה של הילדים לפרויקט?

הפיכת "פרויקט שמש החברות" לפרויקט משותף לכל הסביבה והקהילה המקיפה את הילדים, וגיוס של ילדים, הורים, מורים, והנהלה, יקנו לפרויקט את החשיבות הדרושה לו ויאפשרו לערכים כמו חברות, סובלנות, כבוד לזולת - לחלחל ולשנות אט אט את האקלים הבית ספרי בישראל. מעבר לכך, ככל שהפרויקט ייושם במספר רב יותר של בתי ספר ברחבי הארץ, כך יוכלו הערכים המונחלים דרכו לחלחל לחברה כולה, שכן השינוי בחברה שלנו מתחיל מהילדים. 


כיצד הפרויקט משולב בגני החובה?

הפרויקט ישולב בגני הילדים בגרסה "לייט" עם שמש חברות בחצר, ושילוב של שיר שמש החברות במפגשי הבוקר, קריאת ספרי הילדים בגן וכן משחקים ופעילויות שיאפשרו לילדים להבין חברות מהי כבר בגיל הצעיר. כמו כן הם יוכלו לדעת בדיוק איך להשתמש בשמש החברות כשיעלו לכיתה א'.


מהו החזון של התוכנית?

מטרת הפרויקט לשפר את האקלים הבית ספרי בישראל ולמגר באופן תהליכי תופעות כגון בריונות ונידוי חברתי של תלמידים. באמצעות הפרויקט שיתחיל כבר מגן חובה, ניתן יהיה לאפשר לכל ילד וילדה להעצים את עצמו ואת יכולותיו במסגרת מכבדת, אוהדת וחברותית. כך נוכל להקנות לילדים ערכים כגון חברות, אכפתיות, חמלה, סבלנות וסובלנות. זאת במטרה לאפשר לכל הילדים, הביישנים, המוחצנים וכל אחד והאישיות שלו, למצוא מקום בטוח, בו יוכלו ללמוד ולשחק בשמחה ולהרגיש חלק מההווי המשותף. 

 

מהי משמעות התוכנית עבור הילדים שלומדים במסגרות אשר משתתפות בפרויקט?

בבתי הספר המשתתפים בפרויקט באמצעות התוכנית, נעצים את הילדים שעד כה הרגישו בודדים ומנודים בבית הספר ובגן. התוכנית תעזור גם לילדים שעד כה לקחו חלק פעיל בהקטנת תלמידים אחרים והקנטתם. באמצעותה יוכלו למצוא דרך חדשה וחיובית לקבלת תשומת לב. הם גם יהוו חלק בלתי נפרד מ"מועצת שמש החברות" ויהיו שותפים פעילים לתוכנית כ"נאמני שמש חברות" עם תגמול בתעודה.

 

מה התלמידות והתלמידים יילמדו בתוכנית?

במסגרת "פרויקט שמש החברות בישראל" התלמידים ילמדו:

  • הערכה של חברות והבנה של הערכים השונים שהגדרה זו כוללת.
  • יחס הוגן כלפי כולם.
  • נראות לכל ילד בשגרת בית הספר.
  • יצירת תחושת "אנחנו" בכיתות ובצוות החינוכי.
  • ניהול שיח שוטף ופתוח ב"מועצת שמש החברות" בתדירות קבועה.
  • העלאת נושאים חשובים לדיון בכיתה.
  • גילוי ששוני הוא דבר חיובי ושיש לכל אחד משהו משותף עם שאר הילדים בכיתה ובשכבה.
 

האם הפרויקט נותן מענה גם לתחושת הבדידות שכל כך הרבה ילדים חווים מאז תחילת הקורונה?

בשנת הקורונה, הבעיות החברתיות התעצמו באופן טבעי בגלל הצורך בריחוק חברתי, למידה מרחוק והתבודדות של הפרט. הפרויקט בנוי בצורה שנותנת מענה גם לבעיות שהתעצמו בעקבות המשבר החברתי והרגשי שיצרה הקורונה. 


בסיס מחקרי ותיאורטי

מחקרים מראים כי קיים קשר בין יכולות חברתיות בילדות לקשיי הסתגלות בחיים הבוגרים (1987 ,Luffing). כך, נמצא כי ילדים החווים כישלונות ביחסים חברתיים מצויים בסיכון גבוה יותר לפתח תחושת בדידות, העלולה להתפתח להתנהגות נסוגה ודיכאון, ו/או להוביל להתנהגות תוקפנית וקשיי קשב וריכוז. ילדים שאינם מקובלים חברתית מתקשים במיומנויות של שיתוף פעולה, בתקשורת יעילה ובהתנהגויות המביעות בקשת עזרה ומתן מידע. ילדים אלה נוטים לאינטראקציה שלילית עם בני גילם, ומגלים קשיים בביסוס יחסי גומלין, גם בחייהם הבוגרים.

למיומנות החברתית השפעה ארוכת טווח על התנהגותם החברתית של הילדים. במחקרו משנת 1987 דיווח וואס כי התנהגותם של תלמידים מתבגרים, אשר היו דחויים מבחינה חברתית, הייתה תוקפנית יותר מהתנהגותם של תלמידים שלא חוו דחייה. התלמידים הדחויים נטו פחות לשתף פעולה, לציית או לעזור לזולת, וסבלו מהתפרצויות זעם. כמו כן, תלמידים שסבלו ממקובלות חברתית נמוכה נשרו מבית הספר יותר מתלמידים אהודים.

מחקר נוסף (1997 ,La Greca) קבע שקשרים חברתיים בעייתיים עלולים לגרום למצבי לחץ וחרדה בקרב הילדים, לקשיי הסתגלות, לנשירה מהלימודים, לנסיגה רגשית ולמעורבות בעבריינות ובפעילות לא רצויה ואף להוביל לקשיים נפשיים בבגרות (1990 ,Asher &Parker).

זאת ועוד, מחקרים נוספים (Harris, 1998; Pinker, 2002) הראו כי למערכות היחסים של ילדים עם ילדים אחרים יש השפעה רבה על התפתחות הדימוי העצמי החברתי של הילד, ועל תחושת הערך העצמי שלו. ניכר כי הלמידה החברתית בין ילדים היא כל כך מרשימה עד כי יש הטוענים שהסוציאליזציה המשמעותית ביותר של הילד מתרחשת דווקא ביחסיו עם ילדים אחרים, ושההשפעה שיש להורים על "חברותיות" מוגבלת יותר.

מתוך הבנה מחקרית זו, נבנתה תוכנית "פרויקט שמש החברות בישראל", שתקדם את התחום החברתי ותסייע במניעה של קשיים רבים, הן ברמת הפרט והן ברמת החברה.

 

בבית ספר קהילתי בכפר קטן בשוודיה, עמד לבדו ילד בתוך שמש שצוירה על רצפות החצר, ומבט עצוב בעיניו. בתוך דקה הקיפו אותו שלושה ילדים ושאלו לשלומו, האם הוא זקוק למשהו או סתם לחברה. עכשיו דמיינו את התמונה הזו במאות חצרות בית ספר פה בישראל!!!


לפרטים על הפרויקט שלחו מייל ל: ng@doula.co.il או מלאו את השאלון הזה בגוגל.


© כל הזכויות שמורות לנעמי גטניו


פרויקט שמש החברות בישראל

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. יעל 22/09/2021, 14:38:36

האם ציור השמש עובד? ילדים אכן נגשים לילדים בודדים אחרים?

+ השב