הכן את ילדך לכיתה א' - חלק ראשון

מה זו הכנה גופנית לכיתה א'? למה כדאי לעשות אותה? וכיצד ניתן לעשות זאת בבית?
|
הדפס
|
שמור

עוד רגע שנת הלימודים מסתיימת, והגוזל שלכם, שנראה שנולד רק אתמול עומד לעלות לכיתה א'. שנת הלימודים הראשונה תעניק לילדכם את חוויית הלימודים הראשונית, ותעצב עבורו את הכלים הנדרשים ללמידה. המעבר למסגרת בית הספר מצריך מהקטנטנים שלכם להסתגל לשינויים רבים - אחד מהם הוא הישיבה הממושכת על הכיסא.

צילום: מאיה אהרוני

לגוף שלנו תפקיד חשוב בחיים, וגם בבית הספר ישנם מספר דגשים שצריכים להתקיים כדי לאפשר למידה טובה ללא מתח ותסכול - האם ידעתם שקושי בהחזקת עיפרון עלול לנבוע מחגורת כתפיים חלשה? האם הייתם מעלים על דעתכם שייתכן שתלמיד שזז בכיסאו בסך הכל זקוק למשחקים ומגע ליצירת מודעות גוף טובה יותר?


מה זו הכנה גופנית לכיתה א'? למה כדאי לעשות אותה וכיצד ניתן לעשות זאת בבית?

בסיס הקואורדינציה הינו במודעות הגוף, כמו בניין איתן הנשען על יסודותיו, כך חשוב שהבסיס לקואורדינציה שלנו יהיה טוב ככל הניתן. מודעות גוף הינה ההכרה הגופנית ולא הקוגנטיבית לכל איברי הגוף - היכולת לבצע עם אברי הגוף השונים פעולה מוטורית במרחב נייח ובמרחב משתנה לפי דרישה, תוך דיוק בפעולה. זו למעשה הכרה של הגוף שלי והיכולת להניעו גם בעיניים עצומות.


כיצב מודעות הגוף מסייעת בלמידה?
מודעות הגוף זו היכולת לשלוט בגופי, כך גם בזמן השיעור, על התלמיד לשלוט בגופו. הישבן שלו צריך להיות על הכיסא, רגליו על הרצפה, ידיו על השולחן, משולבות, או בהצבעה ובית החזה שלו פתוח וזקוף. כאשר מערכת מודעות הגוף אינה תקינה, נוכל לראות ילד שנע כל הזמן בכיסא, מחפש שוב ושוב את המקום שלו. חגורת כתפיים שמוטה (שאינה חלשה) והישענות פלג הגוף העליון על השולחן. 

 

מה ניתן לעשות כדי לחזק את המודעות לגוף?
אם שמתם לב שיש קושי, זה הזמן לעלות מודעות לגוף - אפשר להעניק מגע עמוק, אפשר לבקש מהילד שיעמוד עם הגב צמוד לקיר ויגלגל כדור מהעורף לישבן מבלי שהכדור ייפול ועוד...


ההמשך הישיר של מודעות הגוף היא חגורת הכתפיים - ייתכן שיש חוסר מודעות לחגורת הכתפיים, או שהיא חלשה. חיזוק חגורת כתפיים משמעותי והכרחי ללמידה. כאשר הגב זקוף והכתפיים פתוחות, נפתח גם בית החזה, ומתקיימת זרימת אויר טובה יותר. בנוסף, כאשר חגורת הכתפיים חלשה, הדבר עלול להשפיע על החזקת העיפרון והתעייפות בכתיבה.


בכל מקרה של השמטות חגורת הכתפיים וקושי להישאר זקוף לאורך זמן (ניתן לבחון זאת על ידי התבוננות בילדכם בזמן ישיבה ליד שולחן,  אם אחרי 20 דקות  פלג הגוף העליון נוטה קדימה - יש קושי).


משחקים לחיזוק חגורת הכתפיים:
1. משחק מריצה:
ייתכן וחלקכם משחקים עם הילדים את משחק המריצה, אך לאילו שלא, זה משחק נחמד שהילדים מאוד אוהבים, לא צריך ציוד מיוחד או מקום מיוחד, בכל מקום בו אתם נמצאים אפשר לשחק


איך משחקים? כפות ידיו של ילדכם מונחות על הרצפה, ואתם מרימים את רגליו בזהירות כלפי מעלה, שימו לב שהוא מצליח להחזיק את גופו באופן יציב, ולא מטה את הראש כלפי מטה- כדי שלא יקבל מכה בסנטר. כדאי להתחיל לתרגל על שטיח/ מזרון דק כדי להימנע מפציעות.
כאשר הילד מחזיק את גופו באופן יציב, תתחיל לטייל בבית/ בחצר, ככל שתתאמנו יותר, תוכלו לשכלל את ההליכה שלכם: לדוגמא: לפזר כריות בבית ולגרום לו לטפס על הכריות.

 

2. משחקי כדור:
כל משחקי הכדור משפרים מוטוריקה גסה, כדי לחזק את חגורת הכתפיים כדאי לשחק משחקים שמפעילים את שרירים הכתפיים והידיים כגון: כדורסל, כדורעף, מחניים וכו\'.. וכמובן גם להתמסר בכדור, המטרה לגרום לילדכם להרים את ידיו כלפי מעלה ולזרוק את הכדור. במשחקי מסירות תוכלו לעבוד גם על ויסות התנועה, לזרוק חזק ולזרוק חלש, להתמסר בכדור מקרוב ולאט לאט להתרחק.


3. ציור בגובה:
תלו על הקיר דף נייר גדול, שבגובהו הוא מעל גובה חגורת הכתפיים של ילדכם ובקשו ממנו לצייר - למעשה כדי לעשות זאת יהיה עליו ליישר ולמתוח את זרועותיו כדי להגיע לדף.


4. קפיצה על קורת עץ:
אם יש לכם בגינת המשחקים קורה מעץ, בקשו מהילדים להניח את כפות ידיהם על הקורה, כאשר הרגליים שלהם נמצאות בצידי הקורה, ואז לקפוץ עם הרגליים לצד השני - למעשה בקפיצה כל משקל הגוף נשען על חגורת הכתפיים והידיים, בקשו שיקפצו לאורך כל הקורה, מצד לצד.


5. משחק קורה ביתי:
אם אין בקרבתכם קורת עץ, אפשר לשחק את המשחק בבית, הציבו שני כסאות יציבים וקשרו  ביניהם גומי או חבל בתחילת המשחק דאגו שגובה הגומי יהיה נמוך - כפות הידיים של ילדכם מונחות על הכיסא וכמו במשחק הקורה, המטרה לקפוץ מצד לצד, ככל שיתרגלו יותר, תוכלו להרים מעט את גובה הגומי. כמובן שחשוב שהכיסא יהיה יציב  ממליצה לכם לשבת עליו.


הכותבת, רעות ברקו-ניניו, מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי, מנהלת פורום התפתחות התינוק ופורום הפרעות קשב וריכוז בפורטל דולה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
4. מיה כהן 29/07/2014, 12:59:49

כתבה עניינית ופרקטית. תודה!

+ השב
 
3. מיכל מאס 26/07/2012, 10:40:54

תודה רבה על הכתבה המצויינת! אימצתי רעיונות חשובים בעזרתם אוכל לסייע להורים ולילדים. תודה.

+ השב
 
2. נירה מירון-ליווי התפתחותי 30/06/2012, 09:12:23

רעיונות מצויינים. מחכה לחלק השני!

+ השב
 
1. תומר נ 27/06/2012, 17:49:45

זה מדהים איך משחקים פשוטים של פעם תורמים הרבה יותר מכל הבילוי המנוון של ילדים מול מחשב וטלביזיה.אני מקווה שההורים יפנימו ויפסיקו להתלהב כל פעם שהילד שלהם מפעיל איזה אפליקציה טפשית. אחת מהכתבות היותר מענינות שקראתי לאחרונה.

+ השב